Vliegreizen zijn veiliger dan ooit

In het geheel van 2015 is het veiligste jaar ooit door bijna alle maatregelen – er waren geen dodelijke ongevallen met straalvliegtuigen, maar in de eerste zes maanden van dit jaar zijn er drie geweest zijn: de West Atlantic Bombardier CRJ-200, de FlyDubai Boeing 737 en de Egyptair Airbus A320.

In dit vroege onderzoeksfase is het West Atlantic ongeval nog steeds iets van een technische mysterie. Wat was de oorzaak dat de bemanning van streek maakte? De FlyDubai en Egyptair ongevallen, beiden ook s’avonds laat, hebben de kenmerken van andere recente ongevallen waarbij een serieuze vlucht’ s nachts resulteerde in desoriëntatie bij de bemanning. Dit zal worden bevestigd of verworpen wanneer de volledige rapporten ontstaan.

vliegreizen-veiliger

Men zou kunnen stellen dat slechts zes maanden van luchtvaartmaatschappij veiligheid statistieken beperkt is maar een vergelijking met de eerste helft van andere jaren terug naar een decennium of meer kunnen bruikbare prestatie-indicatoren opleveren indien behandeld met respect.

Dit jaar is het totale aantal dodelijke vliegtuigongelukken waarbij alle vliegtuigtypes en operationele categorieën tussen januari en eind juni acht. Derhalve drie dan plaatsvonden in dezelfde maanden in 2015, maar de stijging zal in het algemeen ernstig de dalende trend verstoren in aantallen ongelukken over de gehele laatste decennium.

Het aantal mensen dat in de dodelijke ongevallen gestorven was 177 dit jaar tot 30 juni, in vergelijking met 65 in dezelfde periode in 2015. Dat cijfer in 2015, werd echter niet de Germanwings meegeteld waarbij de piloot zelfmoord pleegde met 150 mensen aan boord als het per ongeluk kan worden beschouwd. Opzettelijk handelen als dat, en net als het neerschieten van MH17 in 2014 en de MetroJet sabotage evenement van vorig jaar uit Sharm el-Sheikh, in staat zijn om te worden verwerkt uit de ongevallenstatistieken, maar ze beïnvloeden de reiziger perceptie van de risico’s van het vliegen.

Het probleem voor statistici in een tijdperk van steeds verminderen van ongelukken is dat er ernstige ongelukken zijn nu zo zeldzaam zijn dat de statistieken alleen nuttig worden wanneer deze over een lange periode van tijd genomen worden. Een decennium is nu ongeveer de kortste periode die kan worden beschouwd als een betrouwbare indicator van trends, maar vergelijkingen over langere perioden hebben ook hun beperkingen. De opmars van de motor en casco technische kwaliteit en vliegtuigelektronica / navigatie-technologie zijn de belangrijkste aanjagers van verbetering van de veiligheid sinds de Tweede Wereldoorlog. Dus ongevallen die gebeuren met de huidige technologie hebben de neiging om verschillende oorzaken te hebben dan die in het verleden zijn gebeurd.

Paul Hayes, directeur van de veiligheid en verzekering op Flight Ascend consultancy, beschrijft hoe vergelijkingen van ongevallen van vandaag en het aantal ongevallen met die meer dan 10 jaar geleden van beperkt nut kunnen zijn: “De cijfers worden vertekend door de dingen die niet meer gebeuren,” legt hij uit, die vergelijkingen tussen toen en nu kon maken – in veel gevallen – ongeveer net zo relevant als het vergelijken met appels en peren. Hayes ‘oplossing is om negen jaar gebruik voortschrijdende gemiddelden om trends te onthullen, terwijl 10 jaar en langer geleden, met de grotere aantallen ongevallen dan, een reeks van vijf jaar voortschrijdende gemiddelden een betrouwbare trend indicator was.

IATA-directeur-generaal en chief executive officer Tony Tyler beschrijft de recente situatie zoals hij het ziet: “2015 was een jaar van contrasten als het gaat om de prestaties van de veiligheid in de luchtvaart. In termen van het aantal dodelijke ongevallen, het was een buitengewoon veilig jaar, en op de lange termijn trend laten gegevens ons zien dat vliegen nog veiliger worden. We waren allemaal geschokt en ontzet door twee opzettelijke – de vernietiging van Germanwings 9525 en Metrojet 9268. Hoewel er geen eenvoudige oplossingen voor de geestelijke gezondheid en beveiligingsproblemen was die in deze tragedies werden blootgesteld zal de luchtvaart blijft werken aan het risico dat dergelijke gebeurtenissen weer zal gebeuren te minimaliseren. ”

Ondertussen heeft IATA onlangs een nieuwe veiligheid afdelingshoofden benoemd: Gilberto Lopez Meyer van de veiligheid en de vluchtuitvoering, en Nick Careen van de luchthaven, passagiers, vracht en veiligheid.