Top 5 luchtvaart trends

1. Afrikaanse luchtvaart – Meer goed nieuws dan slecht

Terwijl Ebola zet een schijnwerper op West-Afrika in 2014, was het niet het enige verhaal in de Afrikaanse luchtvaart. Vertraagde de groei in 2014 en vertrekkende internationale volumes vervoeren groeide met 1,4% tot 87 miljoen, ruim onder de groei van 5,9% ervaren in 2013. Ondertussen binnenlandse zitplaatsen in Afrikaanse landen zag het omgekeerde trend. De groei in 2014 was 4,4%, aanzienlijk beter dan de 5,1% daling in 2013, en neemt de totale binnenlandse capaciteit om 49 miljoen zitplaatsen per jaar.

In oktober 2014 uitgebracht IATA zijn eerste 20 jaar passagier prognose. De voorspelling verwacht dat de Afrikaanse lucht het aantal passagiers zal groeien met een gemiddeld jaarlijks percentage van 4,7%, sneller dan het wereldwijde gemiddelde van 4,1%. Door 2034 zal er een extra 177 miljoen passagiers van en naar de Afrikaanse luchthavens het nemen van de totale omvang van de markt tot 294 miljoen passagiers. Bovendien, door 2034 acht van de tien snelst groeiende markten wereldwijd, zij het dat sommige zijn relatief klein in termen van absolute volumes, zal in Afrika, en deze omvatten de Centraal-Afrikaanse Republiek, Madagaskar, Tanzania en Burundi.

2. Zuidoost-Azië en de gewaardeerde Chinese toeristen

De grootste markt voor reizen van en naar China veruit is Zuid-Korea en het aantal passagiers op vluchten tussen China en Zuid-Korea steeg met 39% in het jaar tot september 2014 en bereikte een piek van bijna driekwart van een miljoen passagiers per maand.

Hoewel veel van de grootste markten voor reizen van en naar China zijn in Noord-Oost-Azië veel van de snelgroeiende markten zijn verder weg. Verkeer van en naar Afrika en Latijns-Amerika mag dan klein zijn in volumes, althans tot op zekere landen, maar veel van de markten ervaren meer dan 50% groei van het verkeer tussen september 2013 en september 2014 zijn in deze regio’s. Dit zijn reizen die meer kans om een ​​verbinding nodig hebben en dus in 2015 moeten we verwachten dat de wereldwijde hubs luchthaven concurreren hevig voor hun deel van dit verkeer zijn. Hoewel de Chinese economie niet zo snel kunnen groeien in 2015, de groei van de Chinese buitenlandse reizen is hier te blijven.

3. Mobiele telefoons – toez aspiraties

Mobiele telefoons en tablets zijn aan het veranderen en het uitbreiden van de verdeling van de lucht diensten; in de VS in 2015 Amerikanen zullen boeken USD 39500000000 waarde van reserveringen op hun mobiele apparaten, goed voor 12% van alle verkoop van reizen, volgens PhoCusWright. Meer dan de helft (53%) van de Chinese internationale reizigers zijn nu boeken hun hotel accommodatie op het web via mobiele apps. Zij kunnen ook de groei van de markt zelf als reizigers gebruik maken van sociale media om van gedachten te wisselen over bestemmingen en pronken met waar ze door het delen van foto’s te zijn geweest. Vandaag reizigers willen meer controle over elk aspect van hun reis en mobiele apparaten geven ze dat, dus in 2015 verwachten dat meer luchtvaartmaatschappijen voeren met hun klanten via mobiele technologie te zien.

4. De prijs van olie

Door middel van de tweede helft van 2014 de vliegtuigbrandstof prijs sterk gedaald. Vanaf half november IATA is de rapportage van de prijs als naar beneden met 20% ten opzichte van een jaar eerder en dat de impact op de brandstofrekening voor de wereldwijde luchtvaartindustrie in 2014 zou een besparing van USD 7 miljard. De enige schaduw op de horizon is de mogelijkheid dat de lagere olieprijzen weerspiegelen zwakkere vraag in de wereldeconomie en, als dat zo was, kan vliegreizen vraag te stellen te verzwakken.

5. Aankomst van de A350 XWB

Qatar Airways was de lancering van de klant voor de A350, de nieuwe vliegtuigen volgen net voor Kerstmis. Wat betekent de komst van deze nieuwste vloot lid betekenen voor de markt in 2015?