Ryanair – een te late aankomst aan de Israël-EU-markt

ryanair-luchtvaartmaatschappij-capaciteit

In de eerste paar weken van november, zal Ryanair lanceert drie nieuwe diensten tussen Israël en Oost-Europa, zijn eerste uitstapje in de Israëlische markt.

De luchtvaartmaatschappij vliegt twee keer per week tussen Eilat in Zuid-Israël en elk van Boedapest in Hongarije, Kaunas in Litouwen en Krakau in Polen.

toetreding van Ryanair op de markt brengt het aantal low-cost carriers vliegen tussen Israël en de EU tot en met 12, met Easyjet en Wizz Air de grootste. Het is de enige luchtvaartmaatschappij te vliegen naar de badplaats Eilat, een verstandige beslissing, gezien de mate van concurrentie op routes van en naar Tel Aviv. OAG Roosters Analyser laat zien dat in 2015 zijn er maar liefst 48 maatschappijen die activiteiten zijn gepland door alle of een deel van 2015 van Tel Aviv naar de EU. In tegenstelling met Ryanair zullen er acht geplande luchtvaartmaatschappijen die vanuit de EU naar Ovda (VDA), 60 km van Eilat, waarvan Ryanair de grootste zal zijn.

De verhuizing van Ryanair is de laatste in een lijn van de capaciteit stijgt met low-cost luchtvaartmaatschappijen die tussen de EU en Israël. In maart 2013, Israël en de EU ondertekende een Open Skies overeenkomst die volledig in werking zal treden in 2018 vooruit te lopen op de volledige verwijdering van de bilaterale beperkingen, vervoerders ha zijn het toevoegen van capaciteit. In 2014, het jaar na de overeenkomst werd ondertekend, is het aantal frequenties tussen Israël en de EU steeg met 14% en nog eens 9% meer frequenties zijn toegevoegd in 2015. Terwijl de legacy carriers maken het grootste deel van luchtdiensten – 83% van alle stoelen op legacy carriers in 2015 – het segment low cost groeit veel sneller. Low-cost vermogen groeide met 78% in 2014 en vervolgens met 24% dit jaar.

Deze markt is duidelijk groeit en terwijl het zo dat low-cost carriers de primaire oorzaak van de markt stimulatie zijn niet kan zijn, is een meer liberale regelgeving zeker wat resulteert in meer lucht diensten, nieuwe routes en een meer competitieve landschap.