Prime Air is onthuld in Seattle

Op 5 augustus 2016 onthulde Amazon.com Inc. CEO Jeff Bezos de eerste Prime Air-branded Boeing 767 in Seattle (Boeing Field) die worden aangedreven door Atlas Air.

Amazon had eerder aangekondigd in mei 2016 dat het 20 Boeing 767’s vliegtuigen van Atlas Air zou leasen. Dit volgde op een eerdere deal in maart 2016 voor het verhuren aan 20 767’s vliegtuigen van Air Transport Services Group.

Amazon maakt ook gebruik van FedEx en UPS voor de Prime leveringen.

Amazon heeft de volgende verklaring afgelegd:

Amazon op 5 augustus 2016 is de presentatie van zijn eerste branded air cargo vliegtuig tijdens de Seafair Air Show, een jaarlijkse communautaire viering dat plaatsvindt in hometown van Seattle Amazon’s. De Boeing 767-300 vliegtuigen, die worden aangedreven door Amazon’s luchtvracht provider Atlas Air, vliegt in de Seafair Air Show voor duizenden Seattle bewoners en medewerkers van Amazon.

“Het creëren van een luchtvervoersnetwerk is de uitbreiding van onze capaciteit om ervoor te zorgen grote leveringen snel voor onze Prime-leden te kunnen leveren voor de komende jaren”, zegt Dave Clark, senior vice-president van de wereldwijde activiteiten van Amazon’s. “Ik kan me niet voorstellen dat er een betere manier is om de inaugurele vlucht dan in onze thuisstad in Seafair naast Amazon medewerkers en Seattle bewoners te vieren.”

Het vliegtuig, met de naam Amazon One, is een van de 40 die Amazon heeft ingestemd om te pachten door middel van luchtvracht partners Atlas Air en ATSG. Er zijn momenteel 11 vliegtuigen die vliegen voor Amazon met ingang van vandaag met extra vliegtuigen in de komende tijd. In een ode aan haar Prime leden, Amazon’s eerste vliegtuig in de speciale vloot beschikt over een staart nummer opgebouwd uit een Primenummer.

In het afgelopen jaar heeft Amazon een aantal initiatieven genomen om ervoor te zorgen grote leveringen snel via de supply chain capaciteit voor haar klanten, waaronder Amazon Flex, de mobiele applicatie van het bedrijf die het mogelijk maakt mensen zich aanmelden, worden doorgelicht en te starten met de levering voor Amazon, een specifiek netwerk van 4.000 trailers te verhogen en, nu, het netwerk van luchtvracht vliegtuigen. Deze krachten bundelen Amazon’s robuuste wereldwijd netwerk van meer dan 125 centra en meer dan 20 sorteercentra waar het bedrijf gebruik van maakt met high-end algoritmen, robotica, machine learning en andere technologische innovaties om de leveringssnelheden voor klanten te verhogen. Amazon brengt dezelfde technologische expertise aan de inspanningen in het transport om de ruimte voor de scheepvaart capaciteit voor haar klanten te verhogen.