Phoenix, de Megahub

phoenix-skyport-luchthaven-airport-vliegveld

Om de basis luchthaven voor een grote luchtvaartmaatschappij is een droom en een hub voorziening voor een luchtvaartmaatschappij een verklaring van aangekomen te zijn, maar om een ​​hub luchthaven voor twee of meer luchtvaartmaatschappijen is iets heel zeldzaam en kostbaar.

In Europa zijn er geen grote luchthaven faciliteiten die een dergelijke bevoorrechte positie genieten. Op Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, Istanbul Ataturk en Amsterdam, de lokaal gevestigde luchtvervoerders alle genieten van meer dan een aandeel van 50% frequentie en exploiteren van hun respectieve hubs zonder echte concurrentie verbinden. In Azië, het is een vergelijkbaar beeld, misschien wel een zekere mate van concurrentie in Beijing en Tokio maar opnieuw op de markt is vrij veel beperkt tot een enkele dominante luchtvaartmaatschappij.

Echter, in de Verenigde Staten, de geografische omvang van het land en de kust connectiviteit naar Azië, Europa en Latijns-Amerika heeft creëerde een veel competitiever luchthaven landschap voor hub-luchthavens. Vliegtuig volgen is best leuk daar. In Chicago, United en American vrijwel werken op dezelfde schema’s op bepaalde tijden van de dag om hun hub stromen maximaliseren. In JFK, Amerikaanse en Jet Blue concurreren head to head, terwijl in Los Angeles American, United en Delta Air Lines alle concurreren hoewel misschien met kleinere schaal hub netwerken voor elke vervoerder.

Naast deze ‘top of mind’ steden in de Verenigde Staten is Phoenix Skyport die rustig maar met veel succes heeft zich ontwikkeld tot een twee-airline hub voor aanvankelijk US Airways en nu Amerikaanse en Southwest. Een bevolking van meer dan 4,2 miljoen in de grootstedelijke regio van de stad plaatsen, Phoenix is ​​13e in grootte in de Verenigde Staten en op de tiende positie in de recente OAG Megahubs Index 2015. Om een ​​twee-airline hub is zeldzaam, maar om dat te doen met een drager van de klassieke sector echt low-cost zowel de erfenis en het is zeer zeldzaam. Er is misschien een ‘hybride’ concurrent op JFK met Amerikaanse en jetBlue maar Phoenix heeft echt een zeer unieke en benijdenswaardige plaats in de luchtvaartmarkt van vandaag.