IAG en Aer Lingus

vliegtuig-air-lingus-volgen

Het lijkt erop dat de mogelijkheden van een IAG overname van Aer Lingus stijgt als de Ierse luchtvaartmaatschappij beschouwt het nieuwste aanbod van € 2,55 per aandeel, de waardering van het bedrijf op ongeveer € 1360000000. Met behulp van onze schema’s en het verkeer analysetools hebben we een snelle blik genomen bij wat het aanbod middelen en het hoogste niveau elementen van een dergelijke overeenkomst.

Hoewel het duidelijk niet alles over slots op Londen Heathrow, dat is zeker een groot deel van de logica voor het IAG van wat we kunnen zien. Aer Lingus zijn momenteel de derde grootste luchtvaartmaatschappij op Heathrow in termen van slots met een aandeel van de beschikbare pool 3,3%. Elke overname zou IAG geven – meer naar behoren of misschien in dit geval, British Airways – rond een deel van de maandelijkse frequentie van de luchthaven 54%; wat tien keer meer aandelen dan hun naaste concurrent, Virgin Atlantic. Met geen geplande capaciteitsuitbreidingen op Heathrow voor bepaalde tijd, het beveiligen van nog eens 3% van de aandelen van de bewegingen voor IAG tegen de voorgestelde prijs lijkt een zeer slimme strategische investering en commerciële kansen te vertegenwoordigen.

Niet verrassend de huidige Aer Lingus vluchten portefeuille wordt gelijkmatig verdeeld over de dag, met vertrek van 06:50 tot 22:00 en aankomsttijden van 08:05 tot 21:15. Als zodanig is er een zeer aantrekkelijke verspreiding van mogelijke timing beschikbaar om potentiële nieuwe routes en extra frequenties voor BA te verkennen. Nogmaals, zoals je zou verwachten, Dublin is op dit moment de best gediend van de vier markten die Aer Lingus werkt met 10 frequenties per dag; Cork en Belfast hebben vier elk en Shannon heeft het balanceren drie frequenties.

Mocht IAG voltooiing van de overname zal de focus rond zijn hoe die slots worden gebruikt; sommigen zullen ongetwijfeld nog steeds worden gebruikt voor diensten aan Ierland, maar iedereen beseft dat de echte prijs is long-haul gebruik van deze slots. Het nemen van het vasteland van China als slechts een voorbeeld, de tabel hieronder hoogtepunten hoe positie zwak van BA op dit moment is in termen van de dienstverlening aan de ’s werelds snelst groeiende markt, op basis van de geplande februari 2015 schema.

Vanuit een concurrerend perspectief van de waarde in IAG / BA van die extra 20 vliegtuigen per dag om verdere expansie in nieuwe markten is behoorlijk overtuigend.

En van een verkeers-feed en de inkomsten perspectief van de zaak ziet er vrij goed. Met behulp van onze Traffic Analyser instrument dat we hebben geschat dat vorig jaar Aer Lingus gevoed sommige $ 4.500.000 aan inkomsten voor de BA-netwerk op Heathrow (en dat is pure interline inkomsten uitsluiting van de passagiers op twee boekingen etc). Dublin is goed voor ongeveer $ 2,5 miljoen van de feeder-inkomsten gegenereerd om BA met de top verder markten kijken als SFO, NYC, CPT, SEA en HKG; waarvan sommige zou rangschikken onder de meest concurrerende markten van BA op dit moment, met name uit Sixth Freedom dragers.

Samengevat, € 1360000000 zou beveiligen 20 extra slots per dag te worden gebruikt als nodig, vergrendelen $ 4.500.000 aan inkomsten als een minimum en strategisch afstand BA weg van de rest van de markt. Zet dat in het kader van Cyprus Airways verkoop van een slot vastgesteld op LHR ongeveer $ 31.000.000 en de deal ziet er grote waarde aan BA en hun Heathrow positie.

Ook laten we niet vergeten dat er secundaire speelt mogelijk om dergelijke overname, bijvoorbeeld bij Gatwick, waar Aer Lingus een strategische rol te spelen in korte afstandsvluchten operaties BA zou kunnen hebben. Onze analyse wijst op wind voor IAG / BA te wissen, en natuurlijk de Aer Lingus aandeelhouders, maar het zal naar beneden aan de toezichthouder – en misschien wel een zeer belangrijke aandeelhouder van Aer Lingus – om ja of nee te zeggen.