Hoe ziet de toekomst er voor de A350?

volgen-van-het-airbus-a350-vliegtuig

Net als vele momenteel gretig anticiperen op wat Kerstmis zou kunnen brengen, deze week ziet Qatar Airways te wachten op de komst van hun eigen speciale aflevering: het nieuwste lid van hun vloot – de nieuwe Airbus A350XWB jet. Op een gegeven moment werd deze nieuwe generatie vliegtuigen aangeprezen als een concurrent van de B787 Dreamliner, een van de werkpaard vliegtuig van de lucht vandaag, samen met de B777 en de A330. Deze drie types toestellen goed voor 66% van alle wide body vluchten in 2014 en geëxploiteerd meer dan 2,2 miljard van de 7,7 miljard vraagt ​​gevlogen in 2014. Er zijn meer dan 1.000 A330 alleen in dienst over de hele wereld, wat neerkomt op 11% van de wereldwijde ASK in 2014. Volg dit op de voet want het is interessant.

Zo doet de A350 eigenlijk passen in deze toch al overvolle ruimte? Misschien niet. Het goede nieuws is dat Airbus heeft 778 orders voor de A350 geplaatst met 41 klanten waarvan de Qatar Airways order is de grootste voor een totaal van 80 vliegtuigen. Maar Emirates eerder dit jaar besloten om hun bestelling te annuleren voor 70 A350s. In toenemende mate de A350 lijkt meer op een alternatief voor de B777. De meeste bestellingen zijn voor de grotere A350-900 en -1000 serie, het aanbieden van tussen de 315-369 zitplaatsen. Slechts 32 van de 778 orders zijn voor de kleinere A350-800 series. Erkenning van deze, Airbus kondigde eerder dit jaar zullen ze het uitbrengen van een nieuwe versie van de A330, de A330 neo, naar verluidt in 2017.

Met een nieuwe versie van de A330 op de weg, en Boeing aanstaande B777-X vliegtuigen, moet Airbus worden met de vraag of er voldoende brede aantrekkingskracht voor de A350. Maar Qatar Airways blijft gecommitteerd. Tenminste voor nu.