Emirates gaat volgorde ontrafelen landing

Onderzoekers van het Emirates Boeing 777-300 landingsongeval in Dubai proberen nog uit te zoeken waarom het vliegtuig blijkbaar niet om de weg omhoog vond tijdens een doorstart poging. Het onderzoek is het waarschijnlijk aan het overwegen of het ongeval parallellen heeft met een incident met een 777-300ER tijdens de landing in München in 2011.

emirates vliegtuig
Voorlopig bewijs van radiocommunicatie geeft aan dat de bemanning van Emirates vlucht EK521 erkende een doorstart instructie na toestemming om te landen op baan 12L.

Deze doorstartpoging is nog niet bevestigd door onderzoekers van ongevallen die op zoek naar de 3 augustus crash, waarbij de jet volledig afgeschreven kon worden, maar waarvan iedereen aan boord was kon ontsnappen.

Het vliegtuig kwam tot stilstand op zijn romp onderzijde.

Beelden van het puin terugwinningsinspanning tonen aan dat beide deuren aan de voorkant van de 777 in de open positie stonden, dat wat optreedt wanneer de transmissie wordt verhoogd of verlaagd. De reden is nog niet bevestigd, maar de deuren zou kunnen suggereren dat het landingsgestel in overgang was op het moment.

Tijdens een doorstart de bemanning zouden normaal selecteren take-off / go-around stuwkracht, vermindering van de flap-instelling, en zet de vliegtuigen in een klim houding, controleren dat het wint hoogte voordat het terugtrekken van het landingsgestel.

De doorstart stuwkracht wordt normaal gesproken geselecteerd door het activeren van schakelaars die gemonteerd op de gashendels zitten, en een haspel boven de motoren van hun low-power-instelling voor de aanpak van het hoge vermogen dat nodig is om weg naar boven te vinden.

Maar volgens Boeing’s vlieghandboeken zal de take-off / go-around (doorstart) schakelt de 777 zijn ontworpen om juist te worden geremd op het punt van de touchdown en een go-around in deze omstandigheden zou handmatig het bevorderen van de gashendels vereisen.

Duitse onderzoekers op zoek naar een Singapore Airlines 777-300ER excursie in München in november 2011 zei dat de bemanning een doorstart had geprobeerd, nadat de jet net voor touchdown kwam. Maar deze poging is mislukt, ondanks aanwijzingen dat de bemanning geprobeerd had het take-off / go-around switches te activeren en had opgeroepen voor de go-around flap setting. Het onderzoek is nog niet tot conclusies gekomen over het incident.

De Emirates 777 kwam tot rust aan het eind van de landingsbaan 12L, die – als de aanpak anders normaal was – erop zou kunnen wijzen dat het vliegtuig in de lucht geslaagd was voor een nieuwe landingspoging.

Onderzoekers hebben geen informatie over de status van de motoren en het landingsgestel ten tijde van het ongeval gegeven. Het ongeval deed zich voor in het bijzonder hete zomerse omstandigheden, rond 12:45, wanneer de luchttemperatuur ongeveer 49 ° C was.