Aeroflot aan de redding

aeroflot-vluchten-worden-gered

De aankondiging van een fusie tussen twee van de grootste Russische luchtvaartmaatschappijen, Aeroflot en Transaero, is de laatste daad van consolidatie in de luchtvaartindustrie. Aeroflot zal zijn zwakkere rivaal die schulden heeft opgebouwd en geconfronteerd met een daling van de vraag als de Russische roebel waarde heeft verloren absorberen.

Deze maand (september 2015) heeft Aeroflot een aandeel van vliegtuigstoelen opereren, naar en binnen Rusland 35%, terwijl Transaero heeft nog eens 12% in hun vliegtuigen. Zelfs rekening houdend met de business shake-up vereist bij Transaero, de gecombineerde entiteit levert bijna de helft van alle Russische luchtvaartmaatschappij capaciteit.

Verrassend is de beperkte mate waarin de twee dragers nog concurreren. Van 550 binnenlandse vliegroutes die in Rusland met 23 vervoerders, slechts één wordt beheerd door gewoon Aeroflot en Transaero, en dat is OVB-VKO. Dit betekent dat de fusie niet het competitieve landschap op een route te wijzigen route basis. Terwijl de gecombineerde entiteit een sterkere concurrent kan zijn, worden er geen nieuwe monopolies worden gecreëerd. De enige routes die behoren tot de top 25 die worden aangedreven door zowel dragers zijn DME-LED en LED-VKO en beiden hebben alternatieve lucht diensten die door één of meer van Siberia Airlines, Ural Airlines en Air UT.

Hetzelfde scenario is internationaal uitgespeeld. 101 luchtvaartmaatschappijen 671 routes van en naar Rusland, maar Aeroflot en Transaero alleen concurreren head to head, met geen andere concurrenten, op twee na. Volg dit nieuws om op de hoogte te blijven van hun vluchten. Kijk voor vliegtuigen online voor een fly tracker.

Dus, terwijl de fusie is duidelijk hard nodig als een reddingsplan voor Transaero, Aeroflot lijkt te veel te winnen voor zijn netwerk.